JoeUa:n ajoharjoittelutapahtumien säännöt 2020

Harjoitusajot ajetaan Ylämyllyn maastoradalla sekä harjoitus EK:lla. Osanotto-oikeus on vain JoeUA:n jäsenmaksun maksaneilla jäsenillä ( pl. Sprint, osallistumisoikeus myös K-KUA jäsenillä. Lisäksi vaaditaan ajokortti tai JM-debytantti-kortti.

Ajoharjoittelupäivään osallistuvilla ajoneuvoilla on oltava liikennevakuutus.

Tapahtumapäivät

18.1.  Peruttu sääolosuhteiden vuoksi!
26.1.
9.2.
22.2.
7.3.

Toimitsijat

Tapahtumien johtaja/-tuomari:

Sami Eronen, Mika Väänänen, Jukka Haaksluoto

Katsastuspäälliköt:

Heikki Hyppönen, Lauri Karvonen

Turvapäälliköt/ ympäristövastaava:

Antti Karvonen

Ratamestarit:

Mika Malinen

Tiedotus / netti:

Sami Eronen, Jukka Haaksluoto

Tuloslaskenta: 

Sami Eronen, Jukka Haaksluoto

Ravintola:

Osallistumismaksut

WinterCross:

Jokainen kuljettaja maksaa radanhoitomaksun 10€. Lisenssittömät maksavat 10€ maksun sporttivakuutuksesta. Lisäksi jokainen kuljettaja velvoitetaan tuomaan mukanaan toimitsija ajoharjoittelutapahtumaan. Toimitsijavelvoitteesta voi vapautua maksamalla 10€.

Tiivistettynä: WinterCrossin osallistumismaksu on vähintään 10€ ja enintään 30€ per kuljettaja.

Nuorten luokassa ( alle 18v.) oltava JM tutkinto ( debytantti ) voimassa.

Sprint:

Aurausmaksu 30€/ JoeUan kilpailijalisenssi. 60€ / K-KUAn kilpailijalisenssi.  (Sprint-kuljettajalla on oltava maksettuna AKK:n kilpailijalisenssimaksu) + 10€ jos ei toimitsijaa

HUOM! MUISTA MAKSAA JÄSENMAKSU ENNEN ENSIMMÄISTÄ TAPAHTUMAA!

Ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen ja katsastus kisapäivänä alkaen 11:00. Ilmoittautumisen yhteydessä ajoharjoittelijan mukanaan tuomalle toimitsijalle annetaan keltaiset liivit ja määrätään tehtävä. Mikäli toimitsija ei ole läsnä ilmoittautuessa, joutuu osallistuja maksamaan 10€.

Ohjaajakokous klo. 12:00. Ohjaajakokouksessa läsnäolopakko.

Sarjat ja luokat

WINTERCROSS JA SPRINT Säännöt perustuvat AKK:n sääntökirjan 2020 kohtiin: Nopeusajo / Nopeuskilpailujen säännöt / 1.2. jäsenten- ja seurojenväliset harjoitusajot. Ajotapasäännöt nopeuskilpailujen mukaan.

SPRINT Luokat: 2WD, 4WD

Sprint-ajotapa: ajojärjestys arvotaan ohjaajakokouksessa.

2 -3kertaa 1 kierros, nopein aika jää voimaan. Toinen kierros ajetaan käännetyssä järjestyksessä. 

Autojen tekniset määrittelyt rallisprint-sääntöjen mukaisesti. Toinen kierros ajetaan käännetyssä järjestyksessä.

Jokaisessa autossa on oltava SK Liite J: 7.3.6 mukaisesti kiinnitetty 2kg jauhesammutin tai mikä tahansa SK Liite J: 7.2 mukainen käsisammutin tai sammutusjärjestelmä.

WINTERCROSS Luokat:

WRC:

Autojen tekniset määrittelyt Sääntökirjan JM-sääntöjen kappaleen 10. mukaisesti.

Suojakaari, kilpapenkki, päävirtakatkaisin (6 –napainen), sammutin ja 6 –pistevyöt. Tasauspyörästön lukko on sallittu. Rengaskoko vapaa. Valot vakiot tai JM – talvisäännön mukaan.

Kaikkia WinterCross-luokkia koskevat tekniset säännöt

Autot: kaksivetoiset, vapaastihengittävät etu- tai takavetoautot. Renkaat: Siviilirenkaat. Renkaiden tulee olla tieliikennelain mukaiset, henkilöautoon tarkoitetut tehdasvalmisteiset nastoitetut talvirenkaat tai kitkarenkaat. Renkaan on oltava yleisesti Suomessa myynnissä oleva merkki ja malli. TLL:n mukaan nastan ulkonema on 1,2mm ±0,1. Renkaan kantavuuden pitää riittää auton kokonaispainon mukaisesti.

 Itsenastoitus, kaikenlainen renkaiden jälkikäsittely, pakettiauton nastat, rallirengasrungot jne. ehdottomasti kielletty.

Varmista renkaasi sääntöjenmukaisuus tuomarilta.

Varusteet

KAIKISSA LUOKISSA PAKOLLINEN AUTON ALUSTASUOJAUS SK2020 MUKAAN

( vähintään koko auton pinta-alainen nesteitä läpäisemätön peite, kevytpeite EI KÄY ja mukana vähintään 1m2 kokoinen öljynimeytysmatto )

Huoltoautojen alla myös suoja, kevytpeite riittää.

TÄMÄN PUUTTUMINEN JOHTAA AUTOMAATTISESTI KILPAILUSTA SULKEMISEEN.

Turvakehikko: JM-sääntöjen mukaan, lisäoviputkea suositellaan, mutta se ei ole pakollinen Päävirtakatkaisija: Sääntökirjan Liite J: 13 mukainen.

Istuin: Kilpailukäyttöön tarkoitettu, korkeaselkänojainen istuin. Saa olla vanhalla päiväyksellä, mikäli penkki on ehjä ja siisti. Nascar-verkko: suositellaan.

Turvavyöt: 6-piste turvavyöt. FIA-leimattu, saa olla vanhalla päiväyksellä, mikäli ehjät ja siistit.

Sammutin: Jokaisessa autossa oltava SK:n Liite J: 7.3.6 mukaisesti kiinnitetty 2kg jauhesammutin tai muu SK:n Liite J: 7.2 mukainen käsisammutin tai sammutusjärjestelmä. Huoltoautoissa suositellaan lisäksi pidettävän 6kg sammutinta.

Kypärä: Kypärä SK2018 mukaan ja HANS tuki SK 2020 mukaisesti.  

Ajoasu: Tulelta suojaava ajoasu, kengät ja hansikkaat.

 Öljynkerääjä oltava, muovinen käy. Tekniset säännöt JM-luokan mukaan.

Kilpailijanumeron on oltava näkyvissä edestäpäin katsottaessa.

Valot sääntökirjan mukaan (talvi).

Lukkopellin, jossa sijaitsee konepellin lukitus, saa korvata JM-sääntöjen mukaisella moottorin suojakehikolla.

Jäähdyttäjän suojaksi saa asentaa poikkiputken JM-sääntöjen mukaisesti.

Pohjapanssari JM-säännön mukainen. Pohjapanssarin paksuus saa olla enintään 6mm.  Osien vaihtaminen ja lisääminen tai muokkaaminen painonlisäystarkoituksessa on ehdottomasti kielletty. Esim. koteloiden tai onteloiden täyttäminen lyijyllä tai muulla painoa lisäävällä aineella on ehdottomasti kielletty.

Vain henkilöauton akku on sallittu, maks. 80 ah.

Puskurit saa poistaa, muutoin oltava vakiopuskurit.

Tahallisesta tai muutoin törkeästä teknisestä sääntörikkomuksesta kuljettaja voidaan sulkea kyseisestä kilpailusta ja sarjapisteisiin merkitään kyseisen kilpailun kohdalle 0 pistettä, joka lasketaan mukaan loppupisteisiin.

Tapahtumasarjanjohtajat voi antaa sarja- ja kilpailukohtaisia lisämääräyksiä sekä teknisiä sääntöjä/tarkennuksia.

Harjoitusajojen kulku

HUOM! Harjoitukset voi aloittaa aikaisintaan klo 12,

Alkuerät – Harjoituksissa ajetaan 1 ajokerta, ei vapaita harjoituksia kisapäivänä ennen kisaa. – Kolme alkuerää. Alkuerälähdöissä 4 autoa kerrallaan (tarvittaessa enintään 6). 3 kierrosta sisältäen pakollisen lisälenkin. Kokonaisaika lasketaan. Vilppilähdöstä tuomitaan 10 sekunnin aikasakko. – Erän (ei lähdön) voittaja saa 1 pisteen, toiseksi sijoittunut 2 pistettä jne. – Kahden alkuerän pisteet lasketaan yhteen. Vähiten pisteitä kerännyt kuljettaja lähtee A-finaaliin paalupaikalta. Tasapisteiden sattuessa paras aika ratkaisee.

Finaalit – Finaalilähdöissä 4 kierrosta sisältäen lisälenkin. Aika-ajon 1. saa ensimmäisenä valita lähtöradan jne.

 A-finaalin voittaja on osakilpailun voittaja. Sarjapisteet lasketaan liitteen mukaisesti. Vilppilähdöstä tuomitaan 10sekunnin aikarangaistus. Finaalien määrä osallistujamäärästä riippuen (A-D). – Yleisen luokan B-finaalin jälkeen ajetaan kardaaniautojen A-finaali, johon pääsee alkuerien 8 parasta kardaanikuljettajaa. – Sarjan loppupisteisiin lasketaan ajetut kisat –1. – Tasapisteissä sovelletaan rallicrossin vuoden 2012 pistelaskua. – Joukkue pisteisiin lasketaan jäsenten (2) pisteet yhteen.

Sääntörikkomukset

Tapahtumasarjanjohtaja voi määrätä törkeistä ajotaparikkomuksista tai muista väärinkäytöksistä sarjarangaistuksena osakilpailusta 0 pistettä, joka lasketaan sarjan loppupisteisiin. Musta lippu voidaan muuttaa sarjarangaistukseksi, mikäli tuomari näin päättää. Sarjaan osallistuvat kuljettajat voivat antaa kehitysehdotuksia, jotka käsitellään ohjaajakokouksessa. Tarvittaessa sääntömuutoksista äänestetään tarvittaessa. Mikäli sääntöjä muutetaan merkittävästi, on ne hyväksytettävä AKK:ssa ja näin ollen uusia sääntöjä voidaan soveltaa vasta seuraavassa tapahtumassa. Harjoitusajoa tai sen tapahtumia koskevat erimielisyydet ratkaistaan seuraavan harjoitusajon ohjaajakokouksessa.

RUNSASTA OSANOTTOA TOIVOEN, JoeUA Hallitus

HUOM!!!

Mahdolliset nestevuodot on aina auton omistajan vastuulla ja ne on siivottava välittömästi pois käyttäen radalta löytyviä imeytysaineita.

Öljyvahingon tai muun onnettomuuden sattuessa on aina tehtävä ilmoitus JoeUa:n hallituksen jäsenelle mahdollisimman nopeasti tapahtuneen jälkeen.

Soita
Sijainti